Dolne Miasto

Serwis poświęcony dzielnicy Gdańsk Dolne Miasto

Wiadomości

stat

Parking za 21 mln zł przy Urzędach Wojewódzkim i Marszałkowskim

Ponad 44 tys. zł będzie kosztowała budowa każdego miejsca w nowym parkingu kubaturowym, który powstanie w jednym z najlepiej skomunikowanych transportem zbiorowym miejsc Gdańska - przy Urzędzie Wojewódzkim i Marszałkowskim zobacz na mapie Gdańska. Będzie to kolejny wątpliwej urody obiekt tego typu, jaki powstanie na wjeździe do historycznego centrum miasta.



Czy przy Urzędzie Wojewódzkim i Marszałkowskim potrzebny jest nowy parking?

tak, niezależnie od kosztów jego budowy

20%

tak, ale pod warunkiem, że urzędnicy i petenci będą płacili tyle samo za parkowanie

28%

nie, te pieniądze można przeznaczyć na inny cel

16%

nie, należy promować dojazd komunikacją miejską, która jest w tej części doskonale rozwinięta

36%
  • zakończona

  • łącznie głosów: 1485
Planowany parking stanowi element większego projektu przebudowy układu drogowego w obrębie wiaduktu Biskupia Górka zobacz na mapie Gdańska. Inwestycja ta jest na etapie analizy złożonych ofert w formule przetargu ograniczonego.

Najważniejszym elementem przedsięwzięcia jest rozbiórka i budowa nowego wiaduktu nad torami kolejowymi. Autorzy projektu budowlanego i wykonawczego proponują nawet możliwość dalszego poszerzania układu drogowego w kierunku Oruni.

- Obie ulice Traktu Św. Wojciecha zaprojektowano jako trzypasowe [na wiadukcie i w jego obrębie - dop. red.] z dodatkowymi pasami dla ruchu autobusów. Umożliwi to w etapie budowy prowadzenie ruchu bez utrudnień, a docelowo poprawi przepustowość na tym odcinku. Wprowadzenie w przyszłości przekroju 2x3 na dalszym odcinku Traktu Św. Wojciecha nie będzie niosło za sobą konieczności przebudowy obiektów - czytamy w dokumentacji przygotowanej przez Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska.
Jeszcze więcej aut w centrum

Zwiększona przepustowość układu drogowego wymusza też zwiększenie liczby miejsc parkingowych - szczególnie że Urząd Marszałkowski rozrośnie się wkrótce o kolejny budynek, użytkowany dotychczas przez Centrum Kształcenia Ustawicznego zobacz na mapie Gdańska.

Koszt budowy nowego parkingu szacowany jest na 21 mln zł. Zaplanowano w nim 475 miejsc postojowych (w tym 17 dla osób niepełnosprawnych). To oznacza, że budowa tylko jednego miejsca parkingowego pochłonie ponad 44 tys. zł.

- Parking ten będzie służył obsłudze urzędów administracji państwowej i samorządowej, które są zlokalizowane w rejonie ul. Okopowej. Jeżeli chodzi o podział miejsc [na ogólnodostępne i tylko dla urzędników - dop. red.], prowadzone będą jeszcze rozmowy między instytucjami - mówi Michał Piotrowski z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Bez zarządcy i podziału kosztów utrzymania

Choć parking będzie służył głównie administracji na szczeblu wojewódzkim, jego budowa w znacznej części zostanie sfinansowana przez miasto. Wciąż nie wiadomo też, kto będzie odpowiadał za jego dalsze bieżące utrzymanie.

- W Wieloletniej Prognozie Finansowej samorządu województwa zarezerwowano kwotę 7 mln zł na współudział w budowie parkingu. Obecnie nie zostało jeszcze ustalone, kto będzie zarządzał i finansował utrzymanie parkingu - odpowiada Piotrowski.
Elewacja parkingu ma nawiązywać do gmachu urzędów po drugiej stronie ul. Okopowej.
Elewacja parkingu ma nawiązywać do gmachu urzędów po drugiej stronie ul. Okopowej. wiz. BPBK
Planowany obiekt będzie miał cztery kondygnacje (ok. 12 metrów wysokości), z czego dwie najniższe zostaną "wsunięte" pod jeden z dwóch nowych wiaduktów nad torami kolejowymi. Z tego powodu na kondygnacjach 0 oraz 1 znajdzie się odpowiednio 162 i 171 miejsc do parkowania, zaś na dwóch ostatnich 70 i 72.

Beton z żaluzjami w nawiązaniu do cegły

Elewacja parkingu o konstrukcji żelbetowej będzie składała się z ażurowych żaluzji ceramicznych rozmieszczonych w oparciu o wygląd sąsiedniego gmachu Urzędu Wojewódzkiego.

- Na projektowanej elewacji powtórzono rytm okien występujący na budynku urzędu. Propozycję charakteryzuje prostota i klarowność przekazu (...) Lekkości obiektowi dodatkowo dodaje cofnięcie linii słupów w stosunku do stropu o 10 cm oraz podcień, który oprócz względów estetycznych, tworzy miejsce do ustawienia stojaków rowerowych i podkreśla jedno z wejść na parking - opisują projekt w dokumentacji przetargowej jej autorzy z BPBK.
Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście. Po prawej widoczny gmach Urzędu Wojewódzkiego i Marszałkowskiego, w rejon którego zostanie poprowadzone nowe przejście podziemne.
Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście. Po prawej widoczny gmach Urzędu Wojewódzkiego i Marszałkowskiego, w rejon którego zostanie poprowadzone nowe przejście podziemne. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl
Planowany parking powstanie w jednej z najlepiej skomunikowanych lokalizacji Śródmieścia. Tuż obok funkcjonuje od dwóch lat nowy przystanek Szybkiej Kolei Miejskiej zobacz na mapie Gdańska, który wkrótce będzie powiązany przejściem podziemnym z rejonem ul. Toruńskiej i dalej Okopowej zobacz na mapie Gdańska.

W pobliżu Urzędu Marszałkowskiego przewidziano ponadto utworzenie dwóch nowych przystanków autobusowych, a już teraz autobusy jadące na Olszynkę zatrzymują się przy jego wejściu. Ponadto w zasięgu kilkuminutowego spaceru znajdują się przystanki tramwajowe, na których zatrzymują się tramwaje linii w kierunku większości gdańskich dzielni, w tym Południa, Wrzeszcza, Stogów, Zaspy, Przymorza.

Budowa parkingu w tak dobrze skomunikowanym miejscu będzie wpisywała się w politykę transportową miasta, zakładającą promocję transportu indywidualnego poprzez lokalizowanie parkingów na każdym wjeździe do świetnie skomunikowanego transportem zbiorowym Śródmieścia.

Przy ul. Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska północny wjazd do centrum "zdobi" parking z prefabrykatów na prawie 500 pojazdów. Jego budowa doprowadziła do likwidacji pętli autobusowej, która wróciła po kilku latach przerwy na teren tuż obok, a miasto za jej (od)budowę zapłaciło ok. 1,5 mln zł.

Kolejny parking kubaturowy znajduje się naprzeciwko Zieleniaka, w kompleksie City Forum zobacz na mapie Gdańska. Zamiast handlowej pierzei i budynku, który mógłby stać się wizytówką miasta, możemy oglądać zaparkowane na kilku kondygnacjach samochody oraz wejścia do pomieszczeń technicznych.

Od strony zachodniego wjazdu do ścisłego centrum miasta można podziwiać rosnące potężne ściany następnego parkingu - powstającego w ramach Forum Gdańsk zobacz na mapie Gdańska. Zaplanowano w nim aż 1,1 tys. miejsc parkingowych oraz tylko jeden lokal handlowy na parterze, dostępny z zewnątrz.

Oprócz obiektów pełniących funkcję stricte parkingową, auto pozostawić można m.in. w garażu ECS, CH Madison czy Muzeum II Wojny Światowej.
Oprócz obiektów pełniących funkcję stricte parkingową, auto pozostawić można m.in. w garażu ECS, CH Madison czy Muzeum II Wojny Światowej. graf. Trojmiasto.pl
Jeszcze więcej parkingów, choć kierowcy wolą niszczyć zieleń i chodniki

Zdaniem urzędników to jednak za mało. Dlatego wciąż poszukuje się partnerów prywatnych do budowy parkingu kubaturowego naziemnego przy Bramie Żuławskiej zobacz na mapie Gdańska oraz parkingów podziemnych wzdłuż Podwala Przedmiejskiego zobacz na mapie Gdańska, Podwala Staromiejskiego zobacz na mapie Gdańska, Targu Rybnego zobacz na mapie Gdańska oraz Targu Węglowego zobacz na mapie Gdańska.

W ramach tych inwestycji ani razu nie wspomina się o likwidacji w zamian miejsc naziemnych w okolicy. Jednocześnie Straż Miejska od lat przymyka oko na auta parkujące niezgodnie z przepisami, co także stawia po znakiem zapytania rentowność budowy nowych płatnych parkingów.

W Gdańsku bezkarnie można parkować nawet na środku świeżo wyremontowanego chodnika przy ul. Stągiewnej/Chmielnej.
W Gdańsku bezkarnie można parkować nawet na środku świeżo wyremontowanego chodnika przy ul. Stągiewnej/Chmielnej. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl
W 2016 r. strażnicy wystawili zaledwie ok. 11,2 tys. mandatów za nieprawidłowe parkowanie, podczas gdy w tym samym okresie kontrolerzy biletów w tramwajach i autobusach wystawili niemal 60 tys. opłat dodatkowych za brak ważnego biletu.

Czytaj też: W Trójmieście coraz więcej pojazdów. Kierowcy traktowani lepiej niż pasażerowie

Budowa nowego parkingu przy Urzędzie Wojewódzkim i Marszałkowskim będzie kosztowała ok. 21 mln zł. Za tę kwotę można...

51 takich skwerów, jak ten przy ul. Jaśkowa Dolina, można urządzić zamiast budowy jednego parkingu.
51 takich skwerów, jak ten przy ul. Jaśkowa Dolina, można urządzić zamiast budowy jednego parkingu. fot. DRMG
- kupić dwa fabrycznie nowe tramwaje Pesa Jazz Duo (8,6 mln zł)
- kupić jeden fabrycznie nowy pociąg elektryczny dla SKM produkcji Newagu (SKM za dwa pociągi zapłaciła ok. 35,6 mln zł)
- kupić prawie dwa fabrycznie nowe pociągi spalinowe do obsługi PKM z Pesy (pociąg dwuczłonowy kosztował 10,7 mln zł, trójczłonowy - 11,7 mln zł)
- kupić 13 autobusów przegubowych marki Mercedes (ok. 1,6 mln zł)
- Zbudować dwie kładki na Ołowiankę zobacz na mapie Gdańska (ok. 10 mln zł)
- dwukrotnie przebudować ul. Wajdeloty zobacz na mapie Gdańska wraz z budową tzw. kanału ulgi (ok. 9,7 mln zł)
- trzykrotnie przebudować ul. Stągiewną zobacz na mapie Gdańska (ok. 7 mln zł)
- urządzić ponad 51 skwerów na wzór Jaśkowego Zakątka zobacz na mapie Gdańska (ok. 409 tys. zł)
- zbudować co najmniej dwie nowe rotundy palmiarni w Parku Oliwskim zobacz na mapie Gdańska (ok. 7,7 mln zł)
- zbudować niemal dwa nowe baseny (basen na Stogach ok. 12 mln zł)

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (268)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Opinie niezwiązane z tematem artykułu, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.

- jeżeli uważasz, że dana opinia nie powinna się tu znaleźć, zgłoś ją do moderacji.

Najbliższe imprezy z dzielnicy Dolne Miasto

Galeria zdjęć dzielnicy Dolne Miasto

    Pozostałe wiadomości z dzielnicy Dolne Miasto

    Pozostałe newsy

    Forum dzielnicy Dolne Miasto